JoinDGTL-Digitalisering voor het MKB

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
4950

Je bent gestart met het lezen in de training over digitaliseren. Digitaliseren heeft natuurlijk alles te maken met ICT, maar de ICT afdeling is niet datgene wat nu in de eerste plaats komt. Later in de cursus gaan we je zeker nog vertellen over de techniek, maar het meeste denkwerk zit in een plan. Een digitaliseringsroadmap hebben we dit genoemd. Omdat we een paar begrippen belangrijk vinden om je te vertellen willen we beginnen met de onderstaande afbeelding:

Digitalisering – Always ON, data delen en gebruiken

Wat we in deze afbeelding zien is dat we links onder in de driehoek producten zien die we dagelijks gebruiken. We stellen er geen vragen over, we gaan er gewoon vanuit dat het functioneert. Deze houding nemen we mee naar de zaak, rechtsonder. Op de zaak maken we gebruik van allerlei software die ons helpen om in onze dagelijkse werkzaamheden te automatiseren. Heel belangrijk! we zijn ons al lang bewust dat een computer als typmachine gebruiken niet meer werkt. Papier verdwijnt steeds meer uit onze kantoren, en dat is maar goed ook.

Omdat we nu deze training willen gaan starten is het goed om te weten wat we dan te leren hebben. In de bovenstaande afbeelding kijken we dan naar het bovenste vlak. Daar staan je producten, en daarmee ook je klanten. In het groen, in het midden sta jij, met je andere stakeholders. Omdat het nu om jullie gaat en niet om al die techniek die er omheen hangt hebben jullie een plan nodig om al die techniek goed te gebruiken. Aan het einde van deze training weet je hoe je dit kan toepassen, en daarmee kan je een stuk de toekomst in kijken. Een toekomst waarin jullie producten en diensten direct met de gebruikers praten, en jullie (nog steeds) aan de knoppen kunnen blijven zitten.

Natuurlijk klinkt dat ingewikkeld. Daarom hebben we het in een paar blokken gehakt. Zo kunnen jullie daarmee op een eenvoudige manier starten en komt het totaalbeeld vanzelf boven. Iemand die het al gedaan heeft is Arnold.

Arnold Vaandrager

In data zoeken is een zware puzzel, Digitalisering is data gebruiken om je passie tot aan de gebruiker te brengen.

Intro Digitalisering

Het leren is in deze digitaliseringstraining in de praktijk niet alleen gericht op kennisoverdracht, maar juist vooral op het ontdekken van een nieuwe manier van (samen)werken. We gaan op zoek naar de functie van jouw product voor de eindklant. In het traject leer je daarom niet alleen meer over business rules, maar jij maakt je eigen digitaliseringsroadmap voor de toekomst van je product. We helpen je met het samenstellen van een dream-team, waarbij wij kennis, ervaring en creativiteit willen gebruiken in de brainstormsessie.

Daarnaast leren wij jou ook, hoe jij met je dream-team op zoek kan gaan naar de data, die de toekomst zal voorspellen. Het element samenwerking en leren zal versterkt en versneld worden, doordat we delen van de digitaliseringtraining met een groep bedrijven uit jouw keten zullen vormgeven. Hierdoor leer je nog sneller je eigen plannen vorm te geven binnen de groep. De groep geeft je extra stimulans en vooral mogelijkheden om sneller betere keuzes en projecten te starten en af te ronden. Ook profiteer je in de groep van de mogelijkheid om samen het thema duurzaamheid op de kaart te zetten binnen en buiten de keten.

De digitaliseringstraining bestaat uit de volgende elementen:

  • Individuele doelstelling: Business canvas & digitaliserings roadmap
    • Business rules
    • Digitale schil
    • Customer intimacy
  • Brainstormen: Data voor de toekomst
  • Centrale training & kennis opbouw
    • Kennis digitalisering
    • Samenwerken in een digitaal platform
    • Verduurzaming door toepassen van technologie
  • Begeleiding
    • Evalueren, plannen van gemaakte stappen en toetsen kennis
    • 1-op-1 coaching gesprekken (digitale coaching)
We houden 2 uur online sessie en 1 uur zelfstudie aan. Dat komt op 3-4 uur belasting per week.